02/ 89 21 142 
пон-петък 09:00-18:00

Съвети масла

 

Какъв вид моторно масло?

За да изберете правилния тип масло за вашия автомобил, първо трябва да разберете значението на състава на маслото, неговия вискозитет и одобренията, които то има:

  • Лубрикантите биват: напълно синтетични, със синтетична технология, полу-синтетични или минерални. По-голяма част от лубрикантите се състоят от базови масла, а останалата част са маслени добавки, които помагат за предпазването на двигателя от износване и корозия и да го поддържат чист.
  • 70% от лубрикантите са съставени от базови масла, докато останалите 30% са маслени добавки, които помагат да се запази двигателя студен, чист и устойчив на корозия.
  • Вискозитетът: маслото се класифицира и идентифицира според своя вискозитет, което определя неговата течност. Има два вида масла: с един вискозитет или с мулти-вискозно масло. Почти всяко едно превозно средство е предназначено да работи при няколко вискозитета.  Колкото по-ниско е числото,толкова по-течно е то. В 10W-30 масло, например, двете числа означават, че това е мулти-вискозитетно масло. 10W е индекс, който се отнася до начина,по който маслото се влива при ниски температури( през зимата); 30 се отнася до начина, по който протича при високи температури.

За да разберете, кой вискозитет е подходящ за вашия автомобил погледнете ръководството на вашия автомобил

Синтетични масла

Синтетичните масла са лубриканти, които се състои от химични съединения, създадени  изкуствено. Синтетичните лубриканти могат да бъдат произведени с помощта на химически модифицирани петролни компоненти, а не изцяло от суров нефт, но също така могат да бъдат и синтезирани от други суровини. Синтетичното масло се използва като заместител на лубрикант, рафиниран от нефт при работа в екстремни температури.

Полусинтитечни масла

Полусинтетичните масла са смеси от минерално масло (конвенционална) и синтетично базово масло.

Синтетично масло срещу конвенционалното

Синтетичните масла имат пет основни предимства пред конвенционалните моторни масла:

  • Устойчивост при много високи температури. Синтетичните масла безопасно са устойчиви при по-високи работни температури.
  • Представят се по-добре при ниски температури, което прави студения старт по-лесен. Синтетиката се движи свободно и при изключително ниски температури (-30 °/- 40° C).
  • По-добра защита на двигателя. Тъй като моторното масло минава през двигателя, някои от добавките може да бъдат изгубени. Синтетичните моторни масла се противопоставят по-добре при тежки товари, в сравнение с конвенционалните масла. Синтетичните масла поддържат своя вискозитет, което им позволява да предложат по-добра защита на двигателя, издържайки при по-екстремни условия на двигателя.
  • По-ниска консумация на масло. Синтетичните моторни масла се изпаряват по-малко в сравнение с конвенционалните масла. Една синтетична смес ще загуби само около четири процента от теглото си, когато се движи с 400 градуса в продължение на шест часа, в сравнение със загуба от 30%  при конвенционалните масла. По-ниската скорост на изпарение означава по-малко консумацията на масло.
  • По-чисти двигатели. Синтетиката не се разгражда или утаява толкова бързо, колкото това се случва при обикновените минерални масла. Това означава, че при кратко пътуване до магазина и обратно или градско шофиране през зимата не се натрупват утайки в двигателя и се поддържа ефективното смазване на двигателя.

Вискозитет на маслото

Вискозитетът на маслото в двигателя се отнася до това колко лесно маслото се излива при дадена температура. По-тънките масла имат консистенция като вода и се изливат по-лесно при ниски температури в сравнение с по-тежките масла, които имат  консистенция като мед. По-тънките масла са за предпочитане при студено време и  за намаляване на триенето, докато по-плътните масла са по-добри за поддържане филма и при високо налягане на маслото при високи температури и силно натоварване.

Какво представляват различните класове масла?

Вискозитетът се отбелязва с общото „ХW-XX”. Броят предхождащ W показва температатурата за работа на маслото при 0 градуса по Фаренхайт (-17,8 градуса по Целзий). Буквата “W” е съкращение от зима, а не от тегло. Колкото по-малко е числото, толкова по-малко то се уплътнява при ниски температури. Така че 5W-30 вискозитет на маслото ще се сгъсти по-малко в студа от 10W-30, но повече от 0W-30. Двигател при по-студени температури, където моторното масло има тенденция да се сгъстява, ще се  повлияе по-добре от масло с вискозитет 0W или 5W вискозитет. Една кола в Долината на смъртта ще се нуждае от масло с по-висок вискозитет, за да се запази маслото от изтъняване.

Следващия номер след буквата W обозначава вискозитета на маслото, измерен при 212 градуса по Фаренхайт (100 градуса по Целзий). Този брой представлява устойчивост на маслото до изтъняване при високи температури. Например, 10W-30 масло ще изтънее по-бързо при високи температури, отколкото 10W-40.

Едносезонни масла като SAE 30,40 или 50 вече не се използват в най-новите автомобилни двигатели, но може да се използват при някои по-стари или антични двигатели. Маслото с вискозитет SAE 30  е често определяно за малки двигатели с въздушно охлаждане в косачки, градински трактори, преносими генератори и верижни триони с газово захранване.

Масло с какъв вискозитет да използвам?

Може би се чудите какво е значението на вискозитета за вашия двигател.

Вискозитетът определя колко лесно маслото се изпомпва до работните компоненти, колко лесно преминава през филтъра и колко бързо да се отцежда обратно към двигателя. Колкото по-нисък е вискозитетът, толкова по-лесно това ще се случи.

Вискозитетът на течността е важен, защото той е пряко свързан с неговите товароносещи способности. Колкото по-голям е вискозитетът на течността, толкова по-голямо натоварване може да издържи. Вискозитетът на течността трябва да е подходящ за разделяне на движещите се части при нормални експлоатационни условия (температура и скорост).

Знаейки, че вискозитетът на течността е пряко свързан с неговата способност за превоз на товари, човек би помислил, че колкото по-голям е вискозитетът на течността, толкова по-добре. Факт е, че използването на течност с висок вискозитет може да бъде също толкова вредно, колкото използването на твърде светло масло.

Какво означава моторен индекс на вискозитет на маслото?

Това е степента на промяна на вискозитета между две температури. Колкото по-нисък е индекса, толкова повече спада вискозитета при загряване на маслото. Колкото по-висока е стойността на вискозитетния индекс, толкова по-малко спада вискозитета на маслото, когато то загрява. Най-общо казано, колкото по-малко се променят в редица температурите, толкова по-добре.

Скалата на вискозитета започва от 0 до 100.

Когато маслото загрява, способността му да осигури ефективно смазване намалява. Тъй като качеството на смазване намалява, като резултат може да се появят механични повреди от триенето и топлината. Ето защо, колкото по-дълго маслото може да запази своя вискозитет, толкова по- ефективно ще е смазването в двигателя и предотвратяването на щети. Вискозитетният индекс може да бъде полезен, тъй като по него можем да съдим за цялостното качество на маслото. Също така дава съществена информация при избора на масло за употреба при тежкотоварни превозни средства и при големи температурни разлики.

Висок или нисък вискозитетен индекс?

Смазващото средство може да бъде с висок вискозитетен индекс за една или повече от следните причини:

  • Оптималният вискозитет не е известен
  • Съществуват различни натоварвания и скорости
  • Съществуват различни температури на околната среда
  • За да се повиши енергийната ефективност
  • За да се стимулира живота на маслото (при ниска средна температура)
  • За да се стимулира живота на машината ( по-малко ремонти)

По-евтини и с по-нисък вискозитетен индекс масла могат да имат смисъл ако:

  • Скорости и натоварвания са постоянни
  • Температурата е постоянна (постоянна температура на околната среда)
  • Оптималния вискозитет при работна температура

Какво масло да използвам за моята кола?

Вашият двигател се нуждае от масло, което е достатъчно тънко, при запалване когато двигателят е все още студен и достатъчно плътно, когато двигателят е горещ. Тъй като маслото става по-тънко, когато се нагрява и по-плътно когато се охлажда, за това предимно се използва масло наречено мулти-клас, или универсално масло.

Какъв вискозитетен клас масло трябва да се използва в съвременните автомобили ?

Днес, много често се предпочитат  и се използват универсални масла пред едносезонните масла, тъй като те работят най-добре в променящи се температурни условия. 

Какъв вид масло ми е необходимо, ако колата ми е нова ?

Повечето съвременни автомобилни двигатели използват 5W30 или 5W40 масла. Съвременните масла имат по-нисък вискозитет. Това означава, че те са по-тънки, за да сте сигурни че то може да циркулира бързо около двигателя след стартиране. По-тънките масла помагат да се намали разхода на гориво.

 

 

 

 

 

 

Сравнение на продукти