02/ 89 21 100
пон-петък 09:00-18:00

Гуми

Коя е вашата гума?

 

За да направите правилния избор, когато искате да смените гумите на автомобила си, трябва да знаете три неща: 

1 Размерът на гумата
2 Климатичните условия
3 Условията на експлоатация

 

1. Размерът на гумата

При смяна на гумите се уверете, че новите гуми са със същия размер като този на оригиналните, проверете маркировките върху страницата на гумата за смяна. Когато не монтирате пълен комплект от четири гуми, Ви препоръчваме да не комбинирате гуми с различна конструкция на една и съща ос. Ако имате съмнения, консултирайте се с вашия дистрибутор на гуми относно подробностите по монтажа за вашия автомобил.

 

Промяна на размера на гумите?

При промяна на размера на гумите може да се увеличи контактната повърхност с пътя. Резултатът е по-добро управление и по-прецизно поведение в завои. И все пак нископрофилните гуми с намалени страници, въпреки че изглеждат по-добре, обикновено възпрепятстват комфорта при пътуване. А също така неравностите по пътя се усещат още повече. Промяната се отразява и на спирането, работата на двигателя, разхода на гориво и така нататък. За ваша собствена безопасност, придържайте възможно най-близо до оригиналния външен диаметър. Обмислете възможността да промените широчината на вашата джантата, за да запазите оптимално качество на управление. Ако искате преминете към друг размер гуми, ви препоръчваме ви да се консултирате със специалист. 

 

4x4 автомобили

При смяна на гумите на 4x4 автомобили е силно препоръчително да монтирате пълен комплект от четири гуми (с еднакъв размер, марка, шарка, товарен/скоростен индекс). Изключение правят случаите, в които използването на различни размери на предните и задните гуми е разрешено от производителя на превозното средство. Винаги трябва да се спазват препоръките на производителя на превозното средство.

2. Климатичните условия

Гумите трябва да са устойчиви на различни климатични условия като дъжд, силен вятър, мъгла, сняг, лед и други. Всички тези фактори могат да повлияят на работата на гумите и това налага приспособяването на стила ви на шофиране към различните климатични условия. Винаги проверявайте състоянието на превозното средство и гумите преди дълго пътуване.

Движение върху мокри настилки

Влажните климатични условия включват дъжд, сняг, киша и мъгла. За безопасно шофиране в такива условия не трябва да забравяте, че шофирането при влажни климатични условия се различава коренно от това при сухи климатични условия. Особени при дъжд и мъгла.

Износените гуми имат по-дълъг спирачен път върху мокри повърхности. Дъждът също намалява и видимостта. Рискът от аквапланинг е значително по-голям. При валежи след дълъг период на сухо и горещо време, прахът и маслото по пътищата ги правят хлъзгави.

Спирачният път на мокро е три пъти по-дълъг от този на сухо. Гумите, които са в добро състояние, отвеждат бързо дъждовната вода от контактната повърхност с пътя по каналите на протектора. Поради това се препоръчва редовно да се проверява дълбочината на протектора. Тя трябва да бъде не по-малко от 1.6 мм. Колкото по-голяма е дълбочината, толкова по-голяма е способността на гумата да отвежда вода.

Движение върху сухи настилки

Шофирането в сухи климатични условия е по-безопасно, но все пак трябва да внимавате за резки промени в пътната настилка като дупки, чакъл или локви, които носят риска от драстично намаляване на сцеплението.
Въпреки че шофирането върху суха настилка е доста по-безопасно от това върху мокра, ние ви препоръчваме да спазвате следващите насоки, за да запазите гумите си добро състояние. Както и за да сте винаги нащрек.

  • Редовно проверявайте налягането на въздуха в гумите, най-малко веднъж месечно.
  • Използвайте гуми, които отговарят на условията на работа.
  • Спазвайте установените ограничения на скоростта и поддържайте безопасна дистанция от предния автомобил.
  • При нощно шофиране не забравяйте, че видимостта е намалена и трябва да сте бдителни.
  • Не шофирайте, когато сте уморени, особено при голям трафик и пешеходци.

3. Условията на експлоатация

Тъй като гумите са единствената връзка между превозното средство и пътя, те играят ключова роля за управляемостта, комфорта, спирачния път и икономията на гориво. Различните условия на експлоатация изискват различни характеристики на гумите.

 

В града

Тъй като шофирането в градски условия изисква двойно повече внимание, е добре да проверявате гумите си поне веднъж месечно в студено състояние. Гумите с недостатъчно вътрешно налягане увеличават спирачния път и разхода на гориво. Не забравяйте да проверите и налягането на резервната гума.

Специфични критерии за избор на гуми за градски условия:

  • Спирачен път. Използвайте гуми, които гарантират минимален спирачен път, както върху сухи, така и върху мокри настилки.
  • Дълготрайност. Шофирането в градски условия, при които често се налага да спирате и тръгвате, се отразява значително на живота на гумите ви. Изберете по-дълготрайни гуми.
  • Икономия на гориво. Гумите с ниско съпротивление при търкаляне намаляват разхода на гориво.
  • Вътрешно налягане на гумите. Проверявайте налягането на вашите гуми най-малко веднъж месечно. Гумите с недостатъчно вътрешно налягане увеличават спирачния път и разхода на гориво. Не забравяйте да проверите и налягането на резервната гума.

На главни пътища или магистрали

 

Гумите играят ключова роля за управляемостта на вашия автомобил при високи скорости. От тях зависи запазването на стабилността на превозното средство. 

Критерии за избор на гума:

  • Спирачен път при високи скорости. За максимална сигурност изберете гуми, който осигуряват минимален спирачен път, както върху сухи, така и върху мокри настилки.
  • Комфорт. За дълги пътувания използвайте гуми, които осигуряват високо ниво на комфорт, както по отношение на вибрациите, така и по отношение на шума.
  • Поведение на пътя. Изберете гуми, които осигуряват максимално сцепление и стабилност

Спортни автомобили

Ако предпочитате спортния стил на шофиране, вашите гуми трябва да имат необходимите характеристики, за да поддържат стабилността на превозното средство при високи скорости — в съответствие с ограниченията по обществените пътища или състезателните писти.
Критерии за избор на гума:

  • Сцепление. Изберете гуми, които предлагат еднакво добри характеристики, както върху сухи, така и върху мокри повърхности.
  • Поведение на пътя. Изберете гуми от спортната гама на MICHELIN. Те осигуряват отлична прецизност на управление и добра стабилност в завои.

 

  

Редовно проверяваните гуми издържат по-дълго

Препоръчително е всяка седмица да проверявате вашите гуми във връзка с дълбочината на протектора и състоянието му, вътрешното налягане, повреди на страниците, както и всички признаци на неравномерното износване. Ако имате съмнения, потърсете съвет от квалифициран експерт, който ще може да ви каже дали гумата е подходяща за по-нататъшна употреба.

Шест причини да смените гуми си


1. В случай на спукване

Съвременните гуми са много здрави и могат да се справят с повечето препятствия. Въпреки това обаче спукването все още е възможно. След като гумата ви е спукана, тя трябва да бъде прегледана от специалист, който да открие евентуални скрити повреди, които могат да попречат на поправката на гумата.
 

Процедури за безопасност в случай на спукване, когато сте в движение:

  • Винаги съблюдавайте вашата безопасност и тази на вашите пътници, отбийте на сигурно място
  • Дръпнете ръчната спирачка
  • Изключете двигателя и оставете автомобила на ниска предавка
  • Включете аварийните светлини
  • Облечете сигнална жилетка
  • Поставете предупредителен триъгълник отстрани на пътя 100 м зад автомобила

Вашата сигурност винаги е на първо място! Полезни съвети за смяна на спукана гума

  • Носете чифт здрави ръкавици
  • Носете плик за отпадъци в багажника, в случай че гумата, която сваляте е покрита с кал!
  • Носете здрава плоскост, върху която да поставите вашия крик, в случай че земята е мека — крикът ви може да потъне.
  • Ако е възможно, смажете с грес болтовете на колелата, за да спомогнете за тяхното отстраняване (Вазелин или дори крем за ръце биха свършили работа при спешен случай).
  • След смяна на гумата тя може да не е добре напомпана, така че не шофирайте твърде бързо
  • Отидете в най-близката бензиностанция и напомпайте гумата правилно
  • Силно затегнатите болтове на колелата носят риск от повреждане на спирачните дискове или системата за монтаж на колелата
  • Използвайте динамометричен гаечен ключ, за да сте сигурни, че сте затегнали болтовете правилно с правилния въртящ момент.
Ако не разполагате с динамометричен ключ или сте затегнали болтовете на ръка, накарайте специалист по гумите да ги провери възможно най-скоро. Това ще гарантира, че е приложен правилния въртящ момент.

Правилно затегнатите болтове ще улесни също и тяхното сваляне.

2. В случай, че гумите ви са износени до допустимата законова граница

Препоръчително е редовно да проверявате вашите гуми за износване. Но как? Ето един лесен начин да разберете дали гумите ви са износени.

Legal limit

Изображението на човечето MICHELIN върху рамото на гумата показва местоположението на индикаторите за износване, намиращи се във всеки от основните канали на протектора. Тези индикатори представляват малки издутини в основата на каналите на протектора.

Ако повърхността на протектора е на нивото на тези издутини, дълбочината му най-вероятно е много близо до законовата граница от 1.6 мм. Отвъд тази граница излагате безопасността си на риск и нарушавате закона.

Дори когато остатъчната височина на протектора е повече от 1,6 мм, трябва да адаптирате скоростта и стила си на шофиране към външните условия, особено по мокри пътища.
Зимни индикатори за износване при 4 мм (само в някои европейски държави)

Междинният индикатор за износване указва остатъчна дълбочина на протектора от 4 мм. Зимните гуми MICHELIN запазват показателите си под този индикатор благодарение на 3D ламелите, разположени по цялата дълбочина на протектора.

3. В случай, че гумите ви показват признаци на стареене

Не е възможно да се определи срока на годност на гумите. Няма значение кога са произведени. Гумите стареят, дори когато не са в експлоатация. Или когато се използват рядко. Живота на гумата се влияе от много фактори: температура, поддръжка, условия на съхранение и употреба, товар, скорост, налягане, както и стил на шофиране. От тези фактори зависи експлоатационния живот на гумите.

 

Проверявайте редовно вашите гуми

Препоръчва се на всички водачи редовно да обръщат внимание на външния вид на своите гуми за ясни признаци на стареене или умора. Това може да включва напукване на каучука на външния протектор, раменните части и областта на борда, както и деформации и т.н. Прекаленото стареене на гумите може да доведе до загуба на сцепление. Препоръчва се всички гуми, включително резервните, да се проверяват редовно от специалист. Той може да ви каже дали гумите ви все още са годни за употреба.

Кога гумите са твърде стари? Петгодишният тест

След пет или повече години в експлоатация гумите трябва да минават през основен преглед най-малко веднъж годишно. Ако е необходимо, следвайте препоръките на производителя на превозното средство за смяна на оригиналните гуми. Това е необходимо, дори когато те изглеждат използваеми и не са износени до нивото на индикатора за износване.

Damaged tyre

 

4. В случай на повредена гума

При удар с твърди обекти на пътя, като например бордюр, дупка или остър предмет, вашите гуми могат да бъдат сериозно повредени. Всяко видимо спукване, нарязване или деформация трябва да бъде проверено от специалист. Само той може да ви каже дали гумата може да бъде поправена, или трябва да се замени. Не забравяйте, че в никакъв случай не трябва да използвате повредени или спукани гуми без да се консултирате с професионалист. В противен случай това може да намали нивото на сигурност на вашите гуми. Проверката от специалист е от съществено значение, тъй като вътрешните повреди не са видими, когато гумата е монтирана.

Гумите определено не могат да бъдат поправени в следните ситуации:

  • Разкъсване на страницата
  • Стоманените нишки на борда се виждат или са деформирани
  • Сепариране на каучуковите слоеве или тъканта
  • Гънки в каучука или тъканта
  • Повреда, причинена от въглеводороди или химични вещества
  • Ожулвания или петна по вътрешната част на гумата в резултат на продължителна експлоатация с ниско налягане

5. В случай на неравномерно износване

Неравномерното износване на гумите — в някои области, в центъра, по краищата — често е признак за механична повреда, като например неправилно регулиране на колелата. Или проблем с балансирането, окачването или предавателната система. Причината също може да бъде и шофирането с неправилно налягане на гумите. Ако забележите неравномерно износване, трябва незабавно да се обърнете към специалист.

За да избегнете неравномерното износване на вашите гуми, е препоръчително  да ги регулирате и балансирате на всеки шест месеца. Това също ще удължи живота на протектора и ще ви осигури по-комфортно пътуване. Друг начин да запазите протекторната шарка на гумите е редовната промяна на тяхната конфигурация.

Чести причини за неравномерно износване на гумите:

  • Износване от единия край: небалансирано или нерегулирано колело.
  • Износване от двата края: недостатъчно вътрешно налягане.
  • Износване в центъра на гумата: пренапомпване.

6. В случай на гуми, които не съответстват на вашия автомобил

За да се осигури оптимална работа, всички колела на превозното средство трябва да бъдат оборудвани с един и същи вид гуми. 
Гумите с различни размери, конструкции и нива на износване могат да имат отрицателно въздействие върху управляемостта и стабилността на превозното средство.

Никога не комбинирайте радиални с нерадиални гуми

Също така не монтирайте радиални и нерадиални гуми на едно и също превозно средство. Ако това е неизбежно, никога не монтирайте радиални и нерадиални гуми на една и съща ос. Ако на едно превозно средство са монтирани две радиални и две нерадиални гуми, двете радиални гуми трябва да бъдат на задната ос, а двете нерадиални гуми на предната ос. 

 

Как да разчитаме знаците на гумите  

 

Езикът на гумите е чужд за повечето хора. Изпълнен е с мистериозни цифри, букви, символи и кодове, които се намират върху страницата. В действителност те съдържат изключително полезна и важна информация за характеристиките на всяка гума. Така че, ако не различавате широчината на гумата от скоростния индекс, или пък ако ги различавате, но искате да обогатите знанията си, тук можете да намерите информация, която ще Ви бъде полезна при избора на подходящата гума.

Описания:
1. Име на гумата
2. Размер
3. Безкамерна гума
4. DOT

 

"3 Peak Mountain Snow Flake":
 
 

Три планински върха със символ снежинка (3 PMSF). Допълнителна маркировка върху гумите за кал и сняг (M+S), която показва, че те са предназначени за тежки зимни условия с обилен снеговалеж.

GREEN X:

Знак, поставен след размера, който Michelin въвежда върху новите гами автомобилни гуми, за да идентифицира “зелените” гуми. В допълнение към икономиите на гориво, гумите носещи тази маркировка, предоставят изключителни нива на износване и сцепление на мокро.
 
За някои размери съществуват допълнителни маркировки: Extra Load (XL) и Reinforced (Reinf), които показват, че товарният индекс на тези гуми и по-висок. Трябва да имате предвид тази маркировка при смяна на Вашите гуми.

 

ZP: Нулево налягане:

Търговско наименование на Michelin за гуми с подсилени страници. Гуми с подсилени страници (познати също и под наименованието SST : Self Supporting Tyres – ”самоносещи гуми”, осигуряващи товароносимостта и шофирането със спукана гума.

ZP : Възможност да се продължи движение със спукана гума на разстояние от 80 км при максимална скорост 80 км/час.

ZP SR : Възможност да се продължи движение със спукана гума на разстояние от 30 км при максимална скорост 80 км/час.

 


Някои гуми  (предимно тези за високоскоростни автомобили) имат специфични маркировки, които показват, че гумата е проектирана, за да осигури оптимални работни характеристики за конкретния модел на производителите на автомобили.

Гумите Michelin, носещи тези специфични маркировки, се произвеждат по-различно от стандартните им еквиваленти. Те на са по-добри или по-лоши от стандартния им еквивалент, но се различават по отношение на поведението им, когато са монтирани върху съответната марка превозно средство. Тези маркировки могат да бъдат намерени на страницата на гумата, а също и върху етикета на новите гуми.

Някои от специфичните маркировки на автомобилните производители (N, C и K) ограничават използването на гумите, поради вида на превозните средства, за които са предназначени. Тези превозни средства притежават определени характеристики и ако не са оборудвани с подходящите гуми няма да постигнат определените за тях параметри.

Някои гуми, които са разработени за конкретни производители на автомобили, имат специфични маркировки, които ги отличават от еквивалентните стандартни гуми поради различните технически характеристики.

Гумите G1, например, се различават малко по отношение на физическите им размери.
Гумите G1 не са предназначени за конкретен производител на автомобили. Други маркировки (като например * или MO) се изискват от производителя на превозното средство, за да се покаже, че гумата е проектирана специално за тези автомобили. Подходящата гума ще гарантира, че са постигнати оптималните работни характеристики.
 

Транспортиране и съхранение на гуми

Почти невъзможно е да се предвиди експлоатационния срок на гумите. Въпреки това Вие можете да увеличите пробега и техническите им характеристики като ги транспортирате и съхранявате правилно, когато не са в експлоатация.

Когато неизползваните гуми стоят на открито за дълги периоди от време (един месец или повече), тяхната повърхност става суха и се появяват пукнатини в резултат на атмосферните влияния или озона. Поради тази причина гумите трябва да бъдат съхранявани в хладни, сухи и чисти затворени помещения.

Свалете товара от плещите им

Ако превозното средство не се използва за повече от месец, свалете тежестта от гумите като повдигнете превозното средство или отстраните гумите от него. В противен случай те могат да бъдат повредени, подложени на преждевременно стареене или внезапно да се спукат.

Съхранявайте гумите далеч от опасности

Съхранявайте гумите далеч от източници на топлина като горещи тръби и електрически генератори. Уверете се че повърхностите, върху които се съхраняват гумите са чисти и без следи от грес, бензин или други вещества, които могат да повредят каучука. Гумите, изложени на влиянието на подобни вещества, могат да се повредят при следваща експлоатация.

Гумите трябва да се съхраняват:

  • В проветриво, сухо място с умерена температура, защитени от пряка слънчева светлина и дъжд
  • Далеч от химикали, разтворители или въглеводороди
  • Далеч от остри метални и дървени изделия и т.н.
  • Далеч от източници на топлина, огън, нажежени тела, както и източници на искри и/или електрически разряди
  • Далеч от източници на озон (трансформатори, електрически мотори, поялници и т.н.)

Складиране и транспортиране

Ако съхранявате гумите една върху друга, уверете се, че това не води до тяхното деформиране. А ако се съхраняват продължително време, те трябва да се пренареждат. Избягвайте  притискането на гумите под тежки предмети. Допълнителните принадлежности трябва да се съхраняват в оригиналната опаковка, далече от места, където могат да бъдат повредени в резултат на разрязване, скъсване или пробиване. При работа с гуми и техните принадлежности, използвайте инструменти и оборудване, които няма да ги повредят. При работа с гуми е препоръчително използване на защитно облекло и ръкавици.

Краткосрочно съхранение

Съхранявайте гумите една върху друга, за предпочитане в палети. Но не по-високи от 1.20 метра. Променяйте реда на гумите в купчината на всеки четири седмици. Когато гумите са монтирани върху джанти, те трябва да се съхраняват напомпани и във вертикална позиция или в хоризонтална позиция върху рафт, но не една върху друга.

Дългосрочно съхранение

При по-продължително съхранение, гумите трябва да бъдат поставени във вертикална позиция върху рафтове, разположени най-малко на 10 см от земята. За да избегнете деформацията им, ги завъртайте леко веднъж месечно. Ако гумите не се използват за по-дълъг период от време, проверявайте налягането им редовно и го поддържайте на нивото, препоръчано от производителя.

Съхранение на зимни гуми

Следвайте тези инструкции за съхранение, за да запазите своите зимни гуми в перфектно състояние:

Преди да свалите гумите, обърнете внимание на позицията им върху автомобила. Така ще можете да смените местата им следващата зима, за да балансирате тяхното износване. Почистете колелата и гумите с вода и ги подсушете добре, за да предотвратите тяхното корозиране.
Почистете всички камъни или други тела от каналите на гумите. Ако гумите са монтирани върху джанти, ги съхранявайте окачени или ги оставете в легнало положение. Ако са демонтирани, ги съхранявайте в изправено положение или със спуснат въздух. Съхранявайте гумите далеч от източници на светлина, за предпочитане на хладно и сухо място. И преди всичко не ги съхранявайте в близост до разтворители (гориво, масла и др.).

КАКЪВ ВИД ГУМИ ТРЯБВА ДА ИЗПОЛЗВАМЕ ПРЕЗ ЗИМАТА?

КАКВО МУ Е РАЗЛИЧНОТО НА ШОФИРАНЕТО В ЗИМНИ УСЛОВИЯ?

Без значение дали става дума за сняг или лед по пътя, водачите обикновено се чустват значително по-малко сигурни през зимата. Но не е нужно това да бъде така.Всъщност, ако са добре информирани относно реалните рискове при шофиране в зимни условия и използват правилното оборудване (сертифицирани 3PMSF* или M+S), водачите биха могли да се чустват толкова спокойни през зимата, колкото и през горещ летен ден.

КАКВО ОЗНАЧАВА ЗИМНА СЕРТИФИКАЦИЯ: 3PMSF ИЛИ M+S?

3 PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake):

Гумите, маркирани с “3PMSF” са единствените, гарантиращиистински добро представане в реални зимни условия, тъй като са специално създадени за ползване при сняг и отговарят навсички изисквания по време на обективни тестове.*

M+S (Mud and Snow/ Кал и сняг):

Маркировката индикира, че съответната гума отговаря на Европейските изисквания за гума за “сняг“, но не е билатествана в зимни условия.

ЗИМНИТЕ ГУМИ са много по-ефективни в зимни условия, отколкото ЛЕТНИТЕ ГУМИ.

(1) Средна разлика на спирачния път на зимна гума, сравнена с лятна гума. Спирачен път на мокра настилка от 80 км/ч до 0 км/ч. при TÜV SÜD 2013 тестове, с използване на 205/55 R16, проведени между - 4°C и - 6°C.

(2) Средна разлика на спирачния път на зимна гума, сравнена с лятна гума. Спирачен път на заснежена настилка от 50 км/ч до 0 км/ч. при TÜV SÜD 2013 тестове, с използване на 205/55 R16, проведени на температури между - 4°C и - 6°C.

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ ГУМИТЕ?

Гумите са единствената контактна точка между превозното средство и пътя.Винаги оборудвайте автомобила си с гуми, съобразени със сезона.През зимата ползвайте 3PMSF и/или M+S.

 
Източници: 
http://www.michelin.bg/tyres/learn-share/buying-guide/which-tyre-for-you
http://www.michelin.bg/tyres/web-content/when-to-buy
http://www.michelin.bg/tyres/learn-share/tyre-basics/how-to-read-a-tyre-side-wall
http://www.michelin.bg/tyres/learn-share/care-guide/the-storage-story
http://www.michelin.bg/tyres/learn-share/driving-guide/what-kind-of-tires-should-be-used-during-winter
Сравнение на продукти